понеділок, 2 червня 2014 р.

Орієнтовні теми навчальних екскурсій

Екскурсії під час вивчення окремих предметів передбачені 

програмами МОН


Витяг із програм


Природознавство
1 клас

Вересень

1. Екскурсія: Ознайомлення з обєктами неживої та живої природи.

Жовтень

2. Екскурсія: Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі.

Листопад
3. Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі.

Березень
4. Екскурсія у краєзнавчний музей, шкільний живий куточок, зоопарк(на вибір)

Квітень
5. Екскурсія до водойми (у ліс). Правила поведінки поблизу водойми (в лісі).

2 клас

Жовтень

1. Екскурсія: Спостереження за природою восени.

Грудень

2. Екскурсія: Спостереження за природою взимку.

Квітень

3. Екскурсія у весняний ліс (парк).

Травень

4. Екскурсія у будинок природи (відділ природи краєзнавчого музею)

3 клас

Жовтень
1. Екскурсія: Ознайомлення з розмаїттям рослинного і тваринного світу рідного кроаю.

4 клас

Жовтень
1. Екскурсія: Вивчення лінії горизонту та орієнтування на місцевості з допомогою компаса.


Трудове навчання

1 клас

Дві екскурсії до шкільної майстерні, кабінету обслуговуючої праці. Ознайомлення з загальними правилами безпеки життя, обладнанням, організацією праці учнів, готовими виробами.

2 клас

Дві екскурсії: Ознайомлення з традиційними народними ремеслами в Україні. Екскурсія до майстерні з традиційними народними ремеслами, на підприємство (майстерню) з обробки деревини, металу, тканини. Обговорення екскурсії - яку продукцію випускають, яке обладнання застосовується, професії людей, які працюють.

3 клас

Дві екскурсії до шкільної
 майстерні, присадибної ділянки, на виробництво, в державну або приватну організацію. Ознайомлення (без входу в небезпечну зону) та фіксація засобами відео та фото техніки виробничої діяльності працівників підприємства, спостереження на відстані дозволеній правилами безпеки життя за дією транспортних засобів і механізмів.

4 клас

Дві екскурсії до промислових підприємств, організацій та об'єктів торгівлі (без входу в небезпечну зону). Ознайомлення з обладнанням, організацією праці та продукцією. Спостереження за роботою спеціалістів.






Витяг із Листа МОН України № 1/9-61 від 06.02.2008

Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Нижче наводиться орієнтовний перелік тематики навчальних екскурсій, практичних занять та можливих видів навчальної практики учнів, який може бути змінений або доповнений загальноосвітніми навчальними закладами.
Орієнтовна тематика екскурсій, практичних занять та навчальної практики

1 клас

  1. Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської).
  2. Екскурсії: "Спостереження за явищами природи. Правила поведінки в природі";
  3. «Ознайомлення з народними обрядами».
  4. Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу та практичне заняття «Знайомство зі спеціальним спортивним обладнанням та особливості його використання. Змагання, дитячі спортивні ігри».
  5. Екскурсія: Дорога до школи (до дитячої поліклініки, до бібліотеки, до театру тощо). Особливості пересування та дотримання техніки безпеки.


2 клас

  1. Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської). Зустріч з місцевим письменником. Популяризація дитячої книги.
  2. Екскурсія до лісу, парку: "Природа навколо нас".
  3. Екскурсія до театру (кінотеатру): перегляд вистави, кінофільму з наступним обговоренням.
  4. Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу (стадіону).
  5. Екскурсія містом (селищем). Пішохідні переходи. Повторення правил дорожнього руху.


3 клас

  1. Екскурсія: "Спостереження за природою і працею людей своєї місцевості". Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва.
  2. Практичні заняття та ігри з Правил дорожнього руху на спеціально розміченому майданчику або на вулиці.
  3. Екскурсія: рельєфний дизайн місцевості рідного краю. Штучний та природний дизайни.
  4. Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами.


4 клас

  1. Екскурсія: "Спостереження за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю".
  2. Екскурсія до краєзнавчого музею, художньої виставки, творчої майстерні митця. Народні ремесла України.
  3. Екскурсія до аптеки.
  4. Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами.
  5. Заготовлення у лісі, парку, полі природних матеріалів для художніх виробів на уроках трудового навчання.
  6. Ігри та заняття з повторення правил безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах.


5 клас

Екскурсія літературними стежинами, до літературного музею.
Екскурсії «Умови існування рослин і тварин нашого краю», «Вода в природі, її стани і значення».
Екскурсія до краєзнавчого музею.
Екскурсія в місцевий музей мистецтв.
Екскурсії до планетарію, обсерваторії «Міфологічні герої на карті зоряного неба», «Місяць - супутник Землі», «Сонячна система», «Сонце - найближча зоря»;
Екскурсія на підприємство легкої промисловості.
Практичні заняття: «Природа рідного краю», «Природні явища навколо нас»;
«Вивчення і відтворення елементів обрядових свят (пісень, хороводів, вертепів тощо) з урахуванням регіональних особливостей; місцевих традицій»;
«Повторимо правила дорожнього руху».

6 клас

Екскурсії: відвідування музичних театрів, філармоній, концертних залів (з відображенням своїх вражень у різних формах).
Екскурсія: декоративно-ужиткове мистецтво: "В майстерні митця".
Екскурсії: «Археологічні пам'ятки рідного краю», «Пам'ятки Трипільської культури», «Міста-держави Північного Причорномор'я»;
Екскурсії: «Осінні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування», « Зимові явища в житті рослин», «Весняні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування», «Знайомство з квітковими рослинами», «Розпізнання найпоширеніших бур'янів, кормових і лікарських рослин»;
Екскурсія на підприємство харчової промисловості.
Практичні заняття: конкурси «Знавець рідної мови», художнє читання.
Систематизація матеріалів з літератури рідного краю. Бібліотечна година.
Практичне заняття: творчі конкурси з музичного та образотворчого мистецтва.
Практичні заняття: «Ознайомлення з компонентами природи своєї місцевості», «Грунт і рослини», «Орієнтування на місцевості», "Окомірне знімання з планшетом невеликої території"; "Спостереження за погодою і опрацювання зібраних матеріалів".
Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».

7 клас

Екскурсія «Літературними стежками»; «Пам'ятки середньовічної культури»;
Екскурсії: «Квітково-декоративні рослини», «Бур'яни, їх морфолого-біологічні особливості», «Рослини водойм і прибережжя», «Водорості, мохи, гриби, лишайники вашої місцевості», «Різноманітність рослинного світу»;
Екскурсія в ліс. Ознайомлення з різноманітністю комах, знайомство з голосами птахів, вивчення слідів ссавців. Вивчення взаємозв'язків компонентів природи. Екскурсія на луки або в степ. Ознайомлення з різноманітністю комах та хребетних тварин.
Екскурсія на поле. Ознайомлення з комахами-шкідниками сільськогосподарських рослин. Вивчення впливу людської діяльності на природу.
Екскурсії «Фізика навколо нас», «Оптичні явища в природі».
Екскурсії на місцеві виробництва з питань енергозбереження.
Екскурсія на деревообробне підприємство.
Екскурсія - похід з метою ознайомлення з природою рідного краю.
Творчі конкурси з музичного та образотворчого мистецтва на тему «Історія та культура рідного краю».
Практичні заняття: «Фенологічні спостереження за ранньоквітучими рослинами», «Складання гербарію з бур'янових і кормових рослин»;
«Збір та систематизація матеріалів з історії та культури рідного краю»; «Збір та запис народних пісень»;
Географічний вечір або КВК "Материки планети".
Фізичний вечір або КВК Видатні вчені України, рідного краю».
Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».

8 клас

Фольклорна експедиція.
Етнографічна експедиція «Шевченкознавство в ріднім краї» (збір матеріалів).
Оформлення шкільних навчальних кабінетів, музеїв.
Екскурсія "Тої слави козацької повік не забудеш".
Екскурсія до місцевої лікарні (травматологічний пункт, пункт переливання крові, лабораторія).
Екскурсія з метою збирання колекції місцевих гірських порід або вивчення особливостей їх видобутку у місцевому кар'єрі.
Практичне заняття (ділова гра): "Прогноз погоди на наступні три дні".
Практичне заняття (ділова гра): "Проблеми раціонального природокористування в Україні".
Екскурсія до аптеки (ознайомлення з приготуванням розчинів різної концентрації, використання хімічних речовин як лікувальних засобів тощо).
Екскурсія на м'ясомолочні підприємства (ознайомлення з процесами визначення кислотності, засолювання тощо).
Екскурсії на виробництво: ознайомлення з електровимірювальними приладами, основними технологічними процесами;
Відвідування виставки майстрів народної художньої творчості.
Екскурсія - похід з метою ознайомленням з святинями, осередками культури рідного краю.
Екскурсія на місцеві підприємства з питань енергозбереження.
Екскурсії до професійно - технічних навчальних закладів.
Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».

10 клас

Фольклорна експедиція (систематизація матеріалів).
Екскурсія по історичних місцях рідного краю.
Практичні заняття: Реклама-презентація країн світу.
Екскурсія "Сезонні зміни в біогеоценозах", «Різноманітність і пристосованість організмів».
Екскурсія на місцевий хлібокомбінат.
Екскурсії на сільськогосподарське виробництво.
Екскурсії на селекційну станцію, місцеві сільськогосподарські виставки.
Екскурсії до військових навчальних закладів, до гарнізонів діючих військових частин.
Екскурсії до професійно - технічних та вищих навчальних закладів.
Практичні заняття з інформаційних технологій.
Відвідування виставки досягнень науково - технічної творчості.
Фізичний, хімічний та біологічний практикуми.
Навчально-виробнича практика відповідно до спеціалізації навчання за технологічним профілем.
Військово-польові збори юнаків.















Орієнтовні теми навчальних екскурсій (Навчальна практика учнів)
1-й клас
1. Екскурсiя «Дорога до школи (до дитячої полiклiнiки, до бiблiотеки, до театру тощо)». Особливостi пересування та дотримання технiки безпеки. (Основи здоров’я, навколишній світ, розвиток мовлення)
2. Екскурсiї: Спостереження за окремими об’єктами живої та неживої природи рiдного краю (району, села тощо). Спостереження за явищами природи. Правила поведінки в природі. Ознайомлення з народними обрядами. Мiжсезоннi порiвняння. Збереження привабливостi i краси рiдного краю. (Навколишній світ, розвиток мовлення) 
3. Екскурсiя до фiзкультурно-оздоровчого комплексу та практичні заняття. Ознайомлення зi спецiальним спортивним обладнанням та особливостями його використання. Змагання, дитячi спортивнi iгри. (Фізкультура, основи здоров’я, розвиток мовлення)
4. Екскурсiя до театру (кiнотеатру). Перегляд вистави, кiнофiлъму з метою популяризацiї дитячої класичної лiтератури. Екскурсія до шкільної, міської чи сільської бібліотеки. (Мова навчання, читання, розвиток мовлення)


2-й клас
1. Екскурсія до лісу, парку, озера, річки: «Природа навколо нас». Екскурсiя на будiвельний майданчик. Знайомство з будiвельними професiями  (Трудове навчання, розвиток мовлення, навколишній світ)
2. Екскурсiя до бiблiотеки чи книгарні.Зустрiч iз письменником (поетом). Популяризацiя дитячої книги  (Мова навчання, читання, розвиток мовлення, навколишній світ, основи здоров’я)
3. Екскурсiя до театру (кiнотеатру). Перегляд вистави, кiнофiльму з наступним обговоренням та з метою популяризацiї дитячої класичної лiтератури  (Мова навчання, читання, розвиток мовлення, основи здоров’я, навколишній світ )
4. Екскурсiя до фiзкультурно-оздоровчого комплексу чи стадiону та практичнi заняття.  Екскурсія містом (селищем). Пішохідні переходи. Повторення правил дорожнього руху. (Фізкультура, основи здоров’я, розвиток мовлення, навколишній світ

3-й клас
1. Екскурсія до лісу (водойми, гірської місцевості тощо). Дослідження тваринного та рослинного світу водойми, гірської місцевості тощо  Екскурсія:  «Спостереження  за  природою і  працею людей своєї місцевості». Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва. (Природознавство, розвиток мовлення, мистецтво )
2. Екскурсія «Архітектура рідного краю» Практичні заняття та ігри з Правил  дорожнього руху на спеціально розміченому майданчику або на вулиці. (Образотворче мистецтво, трудове навчання, основи здоров'я,  розвиток мовлення, громадянська освіта)
3. Екскурсія «Рельєфний дизайн місцевості рідного краю. Штучний та природний дизайн» (Природознавство, образотворче мистецтво, розвиток мовлення, образотворче мистецтво, трудове навчання)
4. Практичне заняття «Створення рельєфного дизайну (клумба, рельєфна аплікація тощо)» Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами.(Трудове навчання, природознавство, розвиток мовлення, мистецтво)

4-й клас
1. Екскурсія до лісу (річки, озера тощо) з використанням спеціальних приладів орієнтування на місцевості (компас, гномон, термометр тощо). Заготовлення у лісі, парку, полі природних матеріалів для художніх виробів на уроках трудового навчання. Екскурсія: «Спостереження за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю» (Природознавство, розвиток мовлення, основи здоров’я )
2. Екскурсія «Народні ремесла України»  Народні ремесла України. Екскурсія до краєзнавчого музею, художньої  виставки, творчої майстерні митця. Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами. (Трудове навчання, образотворче мистецтво, громадянська освіта, розвиток мовлення, основи здоров’я )
3. Екскурсія до Королівства ввічливості (музей, театр, наземний та підземний транспорт тощо)  (Громадянська освіта, розвиток мовлення, трудове навчання, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, основи здоров’я, літературне читання )
4. Екскурсія до аптеки. Практичне заняття зі співробітниками ДАЇ. Ігри та змагання з правил безпечної поведінки на вулиці, у наземному та підземному транспорті тощо Ігри та заняття з повторення правил  безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах.  (Основи здоров’я, громадянська освіта, розвиток мовлення)
Рекомендації щодо порядку організації екскурсійних поїздок організованих груп учнівської та студентської молоді
Лист Міністерства освіти і науки України від 02.12.2013 № 1/9-853 "Про рекомендації щодо удосконалення організації навчально-тематичних екскурсій"
Лист Міністерства освіти і науки України від 27.04.2010 № 1/9-286 "Щодо організації екскурсійних поїздок"

                   Вимоги до перевезення дітей автобусами                                       
Витяг із Закону України "Про автомобільний транспорт"
Спільний наказ Міністерства транспорту України МВС України, Міністерства освіти і науки України  та Міністерства України у справах сім’ї і молоді від 27.07.2004 №672/831/623/120 «Про затвердження порядку взаємодії з питань забезпечення перевезення організованих груп дітей на оздоровлення в табори відпочинку та інші оздоровчі заклади, а також проведення туристичних та екскурсійних подорожей  (поїздок)»
Постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997  №176 (зі   змінами та доповненнями) «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту"

Перевезення учнів залізничним транспортом
Постанова Мінохорони здоров'я України, Головного санітарного лікаря залізничного транспорту України від 12.04.2010 № 150-ЦСАН "Про гігієнічні вимоги до умов перевезення залізничним транспортом організованих дитячих колективів" 
 Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2011 №1/9-584 "Щодо гігієнічних  вимог перевезення залізничним транспортом організованих груп дітей"
Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.05.2012 №1/9-382 "Щодо гігієнічних  вимог перевезення залізничним транспортом організованих груп дітей"

.