Екскурсія:
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ТА ІГРИ
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ТА ІГРИ
З
ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
Мета:
розширювати знання дітей про правила
дорожнього руху, які вивчалися раніше;
вчити користуватися цими правилами у
різних ситуаціях, розрізняти дорожні
знаки; вчити переходити вулицю на
регульованому й нерегульованому
перехрестях; виховувати культуру й
дисциплінованість пішохода.
Маршрут:
школа – спортивний майданчик –
регульоване перехрестя – спортивний
майданчик – нерегульоване перехрестя
– школа.
Цільовий
інструктаж з техніки безпеки
Ітимемо
групою – колоною по двоє.
Чітко
дотримуватимемося правого боку тротуару.
Без дозволу
вчителя не можна залишати стрій.
Іти слід
кроком, не бігти і не затримуватися.
У колоні не
можна гратися, штовхатися, кричати чи
голосно спілкуватися.
Треба поважати
інших людей, не відволікати їхньої
уваги, бути дисциплінованими та уважними.
Не базікай на уроці як папуга
чи сорока.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
І. Підготовка
учнів до екскурсії.
1. Об′єднання
учнів класу у групи для повторення
раніше вивчених правил дорожнього руху,
дорожніх знаків, сигналів світлофора.
2. Розучування
віршів, загадок про правила дорожнього
руху.
3. Підготовка
обладнання для проведення екскурсії.
ІІ. Організація
класу.
ІІІ. Вступна
бесіда, повідомлення теми й мети
екскурсії.
Учитель.
Правила дорожнього руху – це своєрідна
дорожня грамота, знати яку повинні всі,
щоб не продовжити сумний перелік жертв
на дорозі.
Місто(селище),
в якому ми живемо, можна порівняти з
цікавою книгою. Для того, щоб розумно
її читати, щоб не трапилась біда, і
дорослі, і малі повинні знати азбуку
вулиць, доріг. Метою нашої екскурсії є
розширення ваших знань про правила
дорожнього руху, формування вмінь
безпечного руху на вулицях і дорогах.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Про
що ми будемо сьогодні говорити, підкажуть
загадки:
• Лежить
Гася, простяглася.
Як устане,
то й неба дістане. (Дорога)
• Я і в місті, і в селі,
Обабіч мене
будинки великі й малі. (Вулиця)
• Всім
перехожим я моргаю,
Щоб пильно
глянули на мене.
Очей же я аж
троє маю:
Червоне,
жовте і зелене. (Світлофор)
• Що за дива:
на дорозі звір африканський розлігся?
(«Зебра», пішохідний перехід)
V. Основна
частина екскурсії.
1. Вчитель.
Наша школа та ваші домівки знаходяться
поряд із великою дорогою. Якщо ми
прислухаємося уважніше, то почуємо гул
від руху багатьох автомобілів. Вони
мчать на великій швидкості. Поруч із
шосе прокладена дорога для пішоходів
— тротуар. Вам часто доводиться переходити
шосе. Для того, щоб спокійно переходити
вулицю, необхідно знати правила дорожнього
руху.
Ви вже добре
знаєте правила дорожнього руху, і зараз
це перевіримо на практиці.
Ми рухаємося
до регульованого перехрестя. Ваше
завдання: поспостерігати за людьми, які
переходять дорогу на регульованому
переході, обговорити поведінку пішоходів.
- Діти,
перехрестя є одним із найнебезпечніших
місць на наших вулицях. Чому? (Відповіді
дітей).
- Усі перехрестя
поділяються на дві групи: регульовані
та нерегульовані. Як ви гадаєте, чим
вони відрізняються? (Відповіді дітей.)
- Як ви бачите,
регульоване перехрестя має добрих
помічників для пішоходів. Яких саме?
(Відповіді дітей.)
- Подивіться
уважно і скажіть, що саме допомагає
пішоходові правильно перейти дорогу?
(Відповіді дітей.)
- Якщо на
перехресті немає світлофора або він не
працює, відгадайте, хто допомагає
дорожньому руху?
Стоїть
вартовий на посту трудовім,
Пильнує
порядок у місті моїм.
Є паличка в
нього в руці чарівна —
За мить всі
машини зупинить вона. (Інспектор ДАІ)
- Державні
автоінспектори – мужні люди, які несуть
свою службу і в спеку, і в холод. Вони
перевіряють готовність автомашин до
руху, стежать за виконанням правил
дорожнього руху, першими допомагають
постраждалим у автомобільних аваріях.
- Отже, якщо
рухом на перехресті керує світлофор
або регулювальник,
то таке
перехрестя називається регульованим.
Переходити перехрестя
можна
пішохідними переходами на зелене світло
світлофора або якщо
регулювальник
стоїть боком до пішоходів.
2. ПРАКТИЧНІ
ВПРАВИ
Групою учні
переходять дорогу на регульованому
переході:
• по переходу;
• на зелене
світло;
• мовчки;
• нормальним
темпом;
• дотримуючись
правої сторони.
Діти разом
з учителем повертаються до спортивного
майданчика.
3.ГРА
«СВІТЛОФОР».
Учитель.
Пропоную вам пограти у гру «Світлофор».
Я швидко змінюю в руках кружечки із
сигналами світлофора.
Червоний —
стоїте на місці;
жовтий —
стоїте на місці та плескаєте у долоні;
зелений —
ідете вперед, роблячи два кроки.
4. ВІКТОРИНА
1) Що виконує
роль літер у дорожній абетці? (Дорожні
знаки)
2) Людина, яка
йде вулицею.(Пішохід)
3) Людина, яка
їде у транспорті. (Пасажир)
4) Номер телефону «Швидкої допомоги». (103)
5) Який сигнал
світлофора забороняє рух? (Червоний)
6) Смугастий
перехід для пішоходів. (Зебра)
7) Людина, яка
керує рухом транспорту. (Інспектор ДАІ)
8) Які автомобілі
мають право їхати на червоне світло?
(Швидка допомога, міліція, рятувальна
служба)
9) Частина
вулиці, призначена для пішоходів.
(Тротуар)
10) Де небезпечно
гратися дітям?
11) Чи можна
стояти біля краю тротуару?
12) Як обходити
автобус?
13) Чому не
можна перебігати дорогу перед транспортом,
що рухається?
14) Чому вам не можна кататися на велосипеді на проїжджій частині?
15) А як потрібно переходити дорогу, якщо ви на самокаті чи роликах?
6. Вчитель.
Нагадайте мені, як необхідно переходити
нерегульоване перехрестя, вулицю.
Відповіді
дітей:
- Перед дорогою
зупинитися;
- Подивитися
ліворуч, потім — праворуч, якщо дорога
вільна, зосереджено дійти до осьової
лінії розмітки;
- Знову глянути
праворуч, якщо машин немає, то завершити
свій перехід.
7. ПРАКТИЧНІ
ВПРАВИ.
Перехід
нерегульованого перехрестя.
VI. Підсумок
екскурсії.
- Чому була
присвячена наша екскурсія?
- Чому необхідно
дотримуватись правил дорожнього руху?
- Яка частина
дороги створена для пішоходів?
- Я побачила, що ви знаєте правила переходу перехрестя, вулиці. Прошу вас дотримуватися правил дорожнього руху.
Мультфільми