Тема.
Спостереження за природою і працею
людей своєї місцевості. Відображення
вражень у різних видах і формах мистецтва.
Мета:
узагальнити й доповнити знання учнів
про природу рідного краю, її особливості,
продовжувати знайомити з працею людей
своєї місцевості; вчити відображувати
побачене і почуте в різних формах
мистецтва; нагадати правила поведінки
в природі; виховувати любов до природи,
бережне ставлення до всього оточуючого.
Маршрут:
школа – озеро Райдужне – школа.
- Цільовий інструктаж з техніки безпеки
- Ітимемо групою – колоною по двоє.
- Чітко дотримуватимемося правого боку тротуару.
- Без дозволу вчителя не можна залишати стрій.
- Іти слід кроком, не бігти і не затримуватися.
- У колоні не можна гратися, штовхатися, кричати чи голосно спілкуватися.
- Треба поважати інших людей, не відволікати їхньої уваги, бути дисциплінованими та уважними.
- Забороняється під час екскурсії пити воду з відкритих водойм. Необхідно заздалегідь взяти із собою (з дому) питну воду у пляшці.
- Під час екскурсії забороняється знімати взуття і ходити босоніж.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
І. Підготовка
учнів до екскурсії.
1. Об′єднання
учнів класу у групи для повторення
раніше вивчених рослин і тварин нашої
місцевості, правил поведінки в природі.
2. Розучування
віршів, загадок про природу і працю
людей рідного краю. 3. Підготовка
обладнання для проведення екскурсії.
ІІ. Вступна
бесіда.
Повідомлення
теми й мети екскурсії. - Сьогодні ви
дізнаєтеся багато цікавого, якщо будете
уважними і спостережливими. Сьогодні
ми вирушаємо на екскурсію в природу,
яка є джерелом натхнення і для художників,
і для поетів, композиторів і письменників.
Ми живемо серед природи і самі є її
частинкою. А ще побачимо, як людина
змінює природу, допомагає їй чи загрожує,
який вплив має. Ви – маленькі дослідники
природи, тому намагайтеся більше
дізнатися нового від самої природи. А
вона розкриває таємниці лише тим, хто
уважний, спостережливий, трудолюбивий.
Та перш ніж
вирушати у похід, давайте пригадаємо
правила поведінки в природі. Не ламай
кущів та дерев.
- Не рви рослини з корінням без потреби.
- Не лови комах. Не знищуй павуків, жаб, вужів.
- Не руйнуй гнізда.
- Не розводь багаття в лісі чи на луках.
- Не залишай сміття на природі.
Ознайомлення
дітей з маршрутом екскурсії та об’єктом
спостереження.
ІІІ. Хід
екскурсії.
1. Бесіда про
ознаки осені і працю людей.
- Які ознаки
осені ви помітили? Яка причина приходу
осені? Чому стало холодніше?
- Які зміни
відбулися в житті рослин? Чому? Що
змінилося в поведінці комах, птахів?
- Які зміни
відбулися в неживій природі?
- Чи змінилася
праця людей? Які на це причини? Як
відбувається на городах, в садах, полях
- Що роблять
люди на своїх земельних ділянках? Як
доглядають за городиною?
2. Бесіда про
озеро, його значення.
- Яке значення
для природи озера Райдужне? Який
рослинний, тваринний світ цього куточка
природи? - Яке значення для людей має
плесо цієї водойми?
Гра «Дивись
уважно»
За суттєвими
ознаками розпізнати лучні трави
(конюшина, осока, йор, костриця, тимофіївка,
калюжниця та ін. )
Гра «Чарівні
пальчики» Із зав’язаними очима, на
дотик, спробувати розпізнати рослини.
Інформація
про лучні трави як корм для свійських
тварин.
3. Збір рослин
для гербарію.
4. Тваринний
світ.
- Птахи: чайки, качки, голуби, горобці.
- Мурашник та його мешканці.
- Метелики, бабки, джмелі, бджоли, водомірки
- Риба
- Жаби.
- Ящірки, вужі.
- Видри, бобри, миші.
- Кліщі, клопи, жуки.
5. Практична
робота.
Прибирання
території навколо озера.
ІV. Відображення
побаченого у різних видах і формах
мистецтва. Діти малюють на папері, піску,
складають вірші, казки. Пригадують
відомі твори мистецтва про природу.
V. Підсумки
екскурсії. - Що нового дізналися сьогодні?
- Для чого збирали рослинний матеріал?
Що робитимете з ним? - Чому слід доглядати
за водоймами? - Якщо вам сподобалася
екскурсія, зробіть малюнки про її хід.
А ще можете самостійно відшукати
інформацію про рослини і тварини нашої
місцевості, яких ми не згадали.
І красива
вся природа і багата.
Будемо ж її
оберігати.
Будемо
дорослим ми допомагати.
Хай живуть
ліси, озера, ріки – Збережемо їх навіки!