середа, 3 вересня 2014 р.

Спостереження за природою і працею людей своєї місцевості. Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва.

Тема. Спостереження за природою і працею людей своєї місцевості. Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва.

Мета: узагальнити й доповнити знання учнів про природу рідного краю, її особливості, продовжувати знайомити з працею людей своєї місцевості; вчити відображувати побачене і почуте в різних формах мистецтва; нагадати правила поведінки в природі; виховувати любов до природи, бережне ставлення до всього оточуючого.

Маршрут: школа – озеро Райдужне – школа.

  1. Цільовий інструктаж з техніки безпеки
  2. Ітимемо групою – колоною по двоє.
  3. Чітко дотримуватимемося правого боку тротуару.
  4. Без дозволу вчителя не можна залишати стрій.
  5. Іти слід кроком, не бігти і не затримуватися.
  6. У колоні не можна гратися, штовхатися, кричати чи голосно спілкуватися.
  7. Треба поважати інших людей, не відволікати їхньої уваги, бути дисциплінованими та уважними.
  8. Забороняється під час екскурсії пити воду з відкритих водойм. Необхідно заздалегідь взяти із собою (з дому) питну воду у пляшці.
  9. Під час екскурсії забороняється знімати взуття і ходити босоніж.

ХІД ЕКСКУРСІЇ

І. Підготовка учнів до екскурсії.

1. Об′єднання учнів класу у групи для повторення раніше вивчених рослин і тварин нашої місцевості, правил поведінки в природі.
2. Розучування віршів, загадок про природу і працю людей рідного краю. 3. Підготовка обладнання для проведення екскурсії.

ІІ. Вступна бесіда.

Повідомлення теми й мети екскурсії. - Сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого, якщо будете уважними і спостережливими. Сьогодні ми вирушаємо на екскурсію в природу, яка є джерелом натхнення і для художників, і для поетів, композиторів і письменників. Ми живемо серед природи і самі є її частинкою. А ще побачимо, як людина змінює природу, допомагає їй чи загрожує, який вплив має. Ви – маленькі дослідники природи, тому намагайтеся більше дізнатися нового від самої природи. А вона розкриває таємниці лише тим, хто уважний, спостережливий, трудолюбивий.

Та перш ніж вирушати у похід, давайте пригадаємо правила поведінки в природі.  Не ламай кущів та дерев.
  1. Не рви рослини з корінням без потреби.
  2. Не лови комах. Не знищуй павуків, жаб, вужів.
  3. Не руйнуй гнізда.
  4. Не розводь багаття в лісі чи на луках.
  5. Не залишай сміття на природі.

Ознайомлення дітей з маршрутом екскурсії та об’єктом спостереження.

ІІІ. Хід екскурсії.
1. Бесіда про ознаки осені і працю людей.

- Які ознаки осені ви помітили? Яка причина приходу осені? Чому стало холодніше?
- Які зміни відбулися в житті рослин? Чому? Що змінилося в поведінці комах, птахів?
- Які зміни відбулися в неживій природі?
- Чи змінилася праця людей? Які на це причини? Як відбувається на городах, в садах, полях
- Що роблять люди на своїх земельних ділянках? Як доглядають за городиною?

2. Бесіда про озеро, його значення.
- Яке значення для природи озера Райдужне? Який рослинний, тваринний світ цього куточка природи? - Яке значення для людей має плесо цієї водойми?

Гра «Дивись уважно»

За суттєвими ознаками розпізнати лучні трави (конюшина, осока, йор, костриця, тимофіївка, калюжниця та ін. )

Гра «Чарівні пальчики» Із зав’язаними очима, на дотик, спробувати розпізнати рослини.

Інформація про лучні трави як корм для свійських тварин.

3. Збір рослин для гербарію.
4. Тваринний світ.
  1. Птахи: чайки, качки, голуби, горобці.
  2. Мурашник та його мешканці.
  3. Метелики, бабки, джмелі, бджоли, водомірки
  4. Риба
  5. Жаби.
  6. Ящірки, вужі.
  7. Видри, бобри, миші.
  8. Кліщі, клопи, жуки.

5. Практична робота.
Прибирання території навколо озера.

ІV. Відображення побаченого у різних видах і формах мистецтва. Діти малюють на папері, піску, складають вірші, казки. Пригадують відомі твори мистецтва про природу.

V. Підсумки екскурсії. - Що нового дізналися сьогодні? - Для чого збирали рослинний матеріал? Що робитимете з ним? - Чому слід доглядати за водоймами? - Якщо вам сподобалася екскурсія, зробіть малюнки про її хід. А ще можете самостійно відшукати інформацію про рослини і тварини нашої місцевості, яких ми не згадали.

І красива вся природа і багата.
Будемо ж її оберігати.
Будемо дорослим ми допомагати.

Хай живуть ліси, озера, ріки – Збережемо їх навіки!